formula-1 világa



2010-es szezon
Főoldal
A helyszínekről
Versenynaptár, pályák
2009-es szezon
Versenyzők
Csapatok
Hírek
Érdemes tudni
Világbajnokok
Formula-1-es LEGek
Videók
Galéria
Hol volt, van, lesz?
A szerkesztők
Fórum







A Formula-1 technikai részének megközelítése

 

Bizonyára a versenyhétvégék közvetítései alatt hallunk olyan fogalmakat,amiknek a jelentéseivel nem vagyunk teljesen tisztában.Az oldalnak ezen része eme témakörrel foglalkozik,és gyűjti össze a fontosabb fogalmakat,melyek szerves alkotóelemei a sportágnak.

Aerodinamikai egyensúly:Az első és a hátsó tengelyek leszorító erejének harmónikus egyensúlyi állapota.

Aerodinamikai hatásfok: A lehető legnagyobb leszorító erő a lehető legkisebb légellenállás mellett.

Airbox: A motor felett található "kémény".A vezető feje felett található nyíláson levegő áramlik e kürtőbe,melyben,annak speciális belső formája miatt,-felgyorsul,s nagyobb hatásfokkal éri el a motor trombita alakú szívócsöveit.Az airbox-ot aerodinamikai szempontból optimált burkolat fedi. f1world

Alulkormányozottság: A kanyarba túl nagy sebességgel érkező,vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó elülső kerekeinek vezetőereje lecsökken/megsemmisül.Az autó csúszni kezd az első kerekein a kanyar külső íve felé.E jelenség veszélytelenebb,mint a túlkormányozottság,de jelentős időveszteséget okoz.

Apex: A kanyar belső ívén elhelyezkedő fordulási csúcspont.

Autokláv: Egy nagynyomású kemence a karbon részek kikeményítéséhez.A kuktához hasonló módon ebben "sütik" a Formula-1-es autók fő alkotóelemeit,melyek magas hőmérsékleten és nagy nyomáson érik el végső szilárdságukat.

Ballaszt: Járulékos súlyok,melyek az általában túl könnyű versenygépet emelik a tömeglimit felé.

Batman:Hajlított aero-elemek az oldaldobozok közepén, a hátsó felfüggesztés előtt, melyek a wingletek hatását erősít(het)ik.

Benzin:Optimált szuper-plusz üzemanyag, 99-es, 100-as oktánszámmal. Előnye: magasabb energiasűrűség, gyorsabb égés, alacsonyabb fogyasztás.

Biztonsági ülés:1999 óta kötelező. Baleset után a pilótát az üléssel együtt lehet kiemelni a monocoque-ból. Az üléshéj a röntgensugarakat is átereszti.

Blackbox:Olyan készülék, mely az autó minden fizikai mozgását, rezdülését, és a rá ható erőhatásokat följegyzi. Különösen fontos a balesetek analízisénél.

Blistering:Angol kifejezés, mely hólyagosodást jelent. E jelenséget még a Goodyear gumik utolsó éveiben ismerhettünk meg igazán. A gumik futófelülete részben felválik a karkasszról, hólyagos lesz, és ledobódik - nagyban rontva a tapadást és menetviselkedést. Leggyakrabban extrém aszfalt- és gumihőmérsékleteknél történik.

f1world

Box:Angol szó, melynek távoli jelentése garázs, ahol a versenyautókat és a technikai felszereléseket tárolják egy teszt, illetve verseny során. Minden csapat legalább három boxszal rendelkezik, ahol kettő a versenyautót, egy pedig a tartalékautót szolgálja ki.

f1world

CAD/CAM:Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing, azaz számítógép segítségével történő tervezés és gyártás.

Chassis:Francia/angol fogalom, mely a kocsitestre, s annak funkcionális, mechanikus kiegészítőire utal. Értelmezni magyarul futómű-viszonylatban kell, melybe bele kell vonnunk a kocsiszekrény szilárdságát és a felfüggesztési komponensek viselkedését. Ha jó a "sasszé": a kocsitest kellően merev, a futómű kedvező geometriájú, jó mechanikus útfogást ad, és jól reagál az útegyenetlenségekre.

Concorde-Agreement:A FOCA és FIA között köttetett egyezség, mely a szabályváltozásokat csak közös egyetértés mellett engedélyezi.

Curbs vagy Kerbs:A kanyarok külső és/vagy belső ívén található kerékvető- illetve rázókövek.

f1world

Deflektor (Barge Boards):Angol szó, mely szélterelőt jelent, s a karosszéria mellett, az első kerekek mögött található alkatrészekre utal. Ezek a nagyfelületű, hajlított lemezek nyugtatják meg a kerekek által megörvényeltetett levegőt, így a hűtő jobb hatásfokú légáramot kap.

f1world

Differenciál:A hajtott kerekek kiegyenlítőműve, mely a külső és a belső íven forduló kerekek fordulatszám-különbségeit egyenlíti ki. Elektronikusan is vezérelhető, s a kanyarstabilitás érdekében alkalmazhatók különféle differenciálzárak. A hiányos szabályok miatt a differenciál-kipörgésgátló egységek kezdenek áttekinthetetlenné, kontrollálhatatlanná válni, aránytalan előnyöket biztosítva a nagy költségvetésű csúcs-csapatoknak.

Diffúzor:Aerodinamikai vezetőelem, mely az autó hátsó kerekei között található. Fölemeli és megvezeti az autó alja alól érkező levegőt; leszorítóerőt kelt. Hátsó szárnnyal kombinált hatása leginkább esőben látható, mikor az autók látványos "kakasfarkat" húznak maguk mögött.

f1world

Dirty air:Angolul piszkos levegő, jelentése pedig azokra az áramlásokra, légörvényekre vonatkozik, mely a haladó autó háta mögött található. Ez a jelenség a kusza áramlások miatt (is) csökkenti a hátul haladó kocsi első szárnyának leszorítóerejét.

Drive-by-wire:Korábban Fly-by-wire throttle; mely a repülésből átházasított kifejezés. Elektronikusan vezérelt gázpedál, ahol a vezető csupán egy potmétert nyomkod, de a rendszer nincs mechanikus kapcsolatban a motorral. A pillangószelepeket tehát nem bowden, hanem az elektronika nyitja-zárja.

ECU:Engine Control Unit, vagy Electronic Control Unit. Ez az elektronikus alapprocesszor vezérli az autót, vagy a motort és tárolja a legfontosabb jeleket. Nélküle nem működik se váltó, se motor...

Fedélzeti kamera:Minden autó rendelkezik fedélzeti kamerával, olykor többel is. Ezeket az airboxon, a cockpiten/-ben, az első- és hátsó szárnyakon stb. helyezik el. Minden perspekívát csupán a digitális Premiere World csatornán láthatunk, a szokásos közvetítések megelégszenek eggyel. A kamerák fontos szerepeket kapnak egyes szituációk, balesetek kiértékelésénél.

f1world

Fékegyensúly:Az autó elejére, illetve hátuljára ható fékerők viszonya, melyet a versenyző a kormányról is állíthat. Tiltott viszont a bal és jobb oldali kerekek között variálható fékegyensúly.

Fékek:A Formula-1-es autók karbontárcsás fékrendszerrel rendelkeznek. Ezek üzemi hőfoka mintegy 600-800 °C, s ilyenkor a tárcsák látványosan izzanak. Az első és a hátsó futómű külön fékkörre kapcsolódik.

f1world

Fékfolt v. lapos folt:A magyar versenyzsargonban nem található meg e szó, csupán utalásokként találkozhatunk vele. Mikor a versenyző túl nagyot fékez; a gumi álltában csúszva egy folton laposra kopik. Ilyenkor már nem teljesen kerek a kerék, s a folt vállai elkezdik rázni a kormányt. Ezek a vibrációk nemcsak kellemetlenek, de időt és pár lóerőt is fölemésztenek. Itthoni kifejezések: "elfékezett kerék", "kockásra fékezett kerék", vagy "szögletesre fékezett kerék".

Felvezető kör:A rajt előtti utolsó kör, melyet a kvalifikált autók lassan tesznek meg. Ilyenkor tilos a versenyzőknek egymást, illetve az előttük haladó Safety Cart előzni. Akinek induláskor problémája támad versenyautójával, s nem tud kellően rövid idő alatt felzárkózni az elhaladó mezőnyhöz, elveszti startpozícióját és kénytelen leghátulról nekivágni a versenynek.

f1world

 

FIA:Fédération International de l'Automobile, azaz Nemzetközi Autósszövetség. E francia illetőségű hivatal a legnagyobb hatalom a versenysportban.

f1world

FOA:A Formula One Administration rövidítése. Az FOA a Formula-1 promóciójáért felelős SLEC egyik leányvállalata. A SLEC ismét egy rövidítés, mely Bernie Ecclestone feleségének nevéből, a Slavica Ecclestone-ból származik. E cég (család) birtokolja a SLEC részvények 25 százalékát, míg a többit a Kirch médiabirodalom mondhatja magáénak.

FOCA:A Formula One Constructors Association rövidítése. A Formula-1-es Konstruktőrök Szövetsége képviseli az FIA-vel és FOA-vel szembeni jogokat és elvárásokat.

Formula-1:1947-ben bevezetett fogalom a nagydíj-versenyautók definiálására. A korábbi súlyformulát egy motorformula is kiegészíti. Magyarország köznyelvében a lehető leghelytelenebbül Forma-1-gyé nyomorodott. A forma egy geometriai alak(zat), a formula pedig egy szabályzat, definíció.Tehát: Forma-1 !! :)

Földelőcsíkok:Két, fémből készülő, hajlékony csík, mely a boxoknál kiáll a földből. A boxmegállásnál föléjük hajtó kocsi levezeti a benne keletkezett statikus elektromosságot, így a tankolás biztonságosabb, szikramentes.

Függőleges határolók,vezérsíkok:Az első, illetve a hátsó szárnyak függőleges határolólapjai.

Fűtőtakarók:A nyolcvanas évek elejétől használják az előmelegítő takarókat, melyek maximum 90 °C-ig fűtik fel a gumikat. A köpenyek így kezdettől fogva jobban tapadnak.A 2009-es idénytől alkalmazását betiltották.

GPDA:Az angol Grand Prix Drivers Association rövidítése. A Nagydíj-pilóták Szövetsége az autók, felszerelések és pályák biztonságosabbá tételén fáradozik, de csak javaslatokat tehet.

Grand Prix:Franciául "nagydíj". 1906-ban rendezték meg az első ilyen titulussal rendelkező versenyt, melyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy 90 lóerős Renault nyergében. Az 1236 kilométeres versenytáv megtételéhez 12 óra 15 percre volt szüksége. Az átlagsebesség 101,195 km/h volt.

Grip:Ez az angol kifejezés takarja az útfogást, úttartást, melyet egy versenygép generálni képes. Megkülönböztetünk mechanikus és aerodinamikai grip-et.

Gumik:Fő szállító: Bridgestone.A száraz pályára való abroncsok Slick-ek, az esőgumik tetszőleges vízkiszorító-rajzolattal vannak ellátva. Előírt gumiszélesség: elöl 30,5-35,5 cm, hátul 36,6-38,0 cm.

f1world

HANS:Az angol Head and Neck Support kifejezés rövidítése. Egy karbon gallér, melyhez szíjakkal csatlakozik a sisak. A szíjak megakadályozzák, hogy a versenyző feje a kormánynak, vagy a cockpitnek ütközzön. 2003-tól kötelező.

f1world

Ideális ív:A leggyorsabb, de szinte soha nem a legrövidebb vonalvezetése egy kanyarnak, vagy pályának. Célja a legkevesebb időveszteség elérése fékezéskor, és a legkorábbi gázadás a legjobb kigyorsítás érdekében.

Időmérés:Minden autó első tengelyvonalában egy mikrojeladó (transzponder) található. Az autót a célvonalon és két szektorvonalon mérik, az antennák által regisztrált időeredmény pedig automatikusan íródik a számítógépbe.

Időterv:Péntek: 1.szabadedzés 12:30-tól 14:00-ig,2.szabadedzés 16:30-tól 18:00-ig tart. Szombat: 3.szabadedzés 11:00-tól 12:00-ig,időmérő edzés 14:00-tól 15:00-ig tart. Vasárnap:A rajt általában 14:00-kor kezdődik,és a verseny maximálisan 2 órán át mehet.

Intermediate:Mintás slick, köztes gumitípus félvizes pályákhoz, kisebb intenzitású esőhöz. Ha e gumitípust tartósan nem hűti víz, felmelegszik és eldurran. Ismét egy magyar módra megnyomorított kifejezés, melyet itthon intermédiaként hallhatunk. (Helyes ejtése: intermídiet.)

Jump start:Beugrás rajtoláskor. A pályába beépített szenzorok jelzik a korai rajtot a versenyvezetőségnek, akik döntenek a büntetésről.

f1world

Karkassz:A gumik egymásra vulkanizált, fém- és aramidszövetből álló teherviselő szerkezete. Belső felépítése meghatározza egy gumi menetviselkedését, rugózását, gyorsítási és fékezési karakterét.

Kavicságy:Durva kaviccsal megtöltött területek a kanyarok külső ívein. Szerepük, hogy a kicsúszó versenyautókat lelassítsák, megfogják.

f1world

KERS:(Kinetic Energy Recovery System - kinetikus energia-visszanyerő rendszer) Segítségével a fékezések során keletkező mozgási energiát valamilyen módon tárolni lehet, ez az eltárolt energia pedig később az autó gyorsítására használható fel. Az FIA a technikai szabályokban pontosan meghatározta a visszanyerhető energia mennyiségét, ami 400 kJ körönként, ezen energia által a versenyző rendelkezésére maximum 80 extra lóerő állhat, legfeljebb 6,67 másodpercen keresztül.

Williams: Működés közben a KERS (Videó) itt 

Kifékezés:A kanyar előtti féktávon előzzük meg az ellenfelet.

Kipörgésgátló:Megakadályozza a meghajtott kerekek kipörgését, ezáltal a hajtóerő akadálytalanul jut a talajra. Elektronika avatkozik a pillangószelepek állításába, a befecskendezésbe, a gyújtásba, illetve a kuplung, a váltó és a differenciál vezérlésébe. Rajtnál és csúszós kanyaroknál nagyon fontos!

Leszorítóerő:Nyomó- és szívóhatás, melyet a szárny- és a padlólemez-profilok hoznak létre. Ez szorítja a kocsit az úttesthez.

Limiter:Gombnyomásra aktiválódó rendszer, mely a boxmegállások alkalmával tartja a boxutca tempólimitjét. A limiter elveszi a gyújtást max. 5 hengertől, ezért az autók rekedten szólnak, enyhén rángatnak. Üzemállapotáról a nyitott tanksapka és a villogó hátsó fény tanúskodik.

Mapping:Angolul a motorvezérlés jelleggörbéjét jelenti. Pályától, időjárástól, kvalifikációs, vagy versenybeállításoktól függ, hogy a benzinbefecskendezés, a keverékarány, a gyújtás és a fordulatszámhatár hogyan variálódik, ezáltal a hajtómű milyen erő- és nyomatékviszonyokkal dolgozik.

Minimális tömeg:600 kg, rajtkészen, folyadékokkal és vezetővel együtt. Az FIA az edzéseken szúrópróbaszerűen ellenõrzi a kocsik tömegét, de a verseny után minden célba ért autó mérendő.

Monocoque:Angol-francia kifejezés, mely az önhordó héjszerkezetű, egyetlen darabból álló alkatrészt jelenti, melyben a sofőr helyet foglal. A köznyelv koporsónak is nevezi, noha a biztonságról szigorú ütközési előírások gondoskodnak.

f1world

Monoposto:Olasz szó, jelentése együléses versenyautó, általában szabadon álló kerekekkel.

f1world

Motor:Az F1 előírásai tízhengeres, három liter hengerűrtartalmú, benzinüzemű erőforrásokat specifikálnak. Nem használhatók ovális dugattyúk, és teljesítménynövelő kényszerfeltöltés (turbo, vagy kompresszor). Nem használhatók már az egészégkárosító, de könnyű és strapabíró berilliumötvözetek sem, amelyek a motor teljesítményét és élettartamát fokozták.Mára a motorokteljes kapacitása V8-as szinre süllyedt.

Motorhome:A versenyzők és csapatvezetők nappali lakásaként, irodájaként szolgáló luxus-lakóbuszok, melyek az újságírók fogadására, megvendégelésére is szakosodnak.

f1world

Nyalóka:Boxbeállásokkor látható, hogy a ceremóniát egy "táblás ember" vezényli. A tábla formája egy nyalókára hasonlít, innen az elnevezés. A nyalókán található utasítások: elöl "FÉK", hátul "EGYES FOKOZAT". Néhány pilóta számára feltüntetik, a LIMITER feliratot is, hogy a boxutcában elkerüljék a sebességtúllépést. A nyalókás ember a nyalóka felrántásával jelzi, hogy kocsi elhagyhatja a boxot. (A Scuderia Ferrari csapata a nyalókás megoldás helyett a boxutcai lámpasort alkalmazza).

f1world      f1world

Paddock: A pálya belső, zárt része, ahol a csapatok táboroznak. Itt helyezik el a kamionokat és a motorhome-okat is. Szó szerint istállókifutót, nyergelőt jelent; pontos magyar definíciója nincs.

f1world

Paddock-Club:Exkluzív VIP-részleg a paddockon kívül (!), ahonnan jól belátható a pálya. Általában speciális tribünön, vagy a boxépületek tetején kap helyet.

f1world

Parc-Fermé:Franciául lezárt rész/terület, ahová a verseny után az autók ellenőrzésre begördülnek. A manipulációk és csalások kivédésére szolgáló területen nem tartózkodhat senki, még a pilótáknak is el kell hagyniuk a parc fermét kiszállás után. A kifejezés végén az "é" ejtendő.

f1world

Pedálok:A mai F1-es kocsikban csupán gázt és féket találunk. A legtöbb pilóta ballal fékez, így jobbal folyamatosan tud gázt adni.

Penalty:Büntetés. 2002-től engedékenyebb, reálisabb a szankciók rendszere. A korábbi, tíz másodperces ún. Stop&Go helyett már a megállás nélküli, Drive-through büntetés is alkalmazható. A további időbüntetések a verseny végén hozzáadódnak az összidőhöz.

Pit Lane:Angolul boxutca.

f1world

Pole Position:Angolul az első rajthely.

f1world

Pushrod:Angol műszaki kifejezés, mely a felfüggesztés nyomórudas elrendezésére utal. A keresztlengőkarokon átlósan áthaladó rugóstagok a kocsicsőr felső részén csatlakoznak be, jellegzetes A-alakban. A futóművek karbonból készülnek, így merevebbek és könnyebbek az acélnál. A mára már nagyrészt kihalt pullrod (húzórudas) felfüggesztés a rugóstagokat V-alakban csatlakoztatja.

Qualifying:A szombati záróedzés, kvalifikáció angol megfelelője.3 etapból áll.Az elért köridők alapján határozzák meg a rajtsorrendet.

Rádiókapcsolat:A versenyző és a csapat állandó rádióösszeköttetésben áll egymással a verseny és az edzések ideje alatt. Az adás gyakorta zavart, s néha a pilóták, sem "értik" a csapat egyes utasításait, mikor például el kell engedni a csapattársat.

Rajtlámpa:Öt páros piros fényforrás gyullad fel egymás után másodpercenként, majd elalvásakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzők csak az utolsó előtti lámpánál emelik a motort startfordulatszámra.

f1world

Rajtfelállás:A kvalifikáció eredményeképpen kialakult végső rajtsorrend szerint az autók oldalanként 4 méterrel eltolt pozícióból vágnak neki a távnak. Egymás mögötti sorakozási táv: 8 m.

f1world

Rajtgép,startautomatika:Rajtolás elõtt a sofőrnek nincs sok dolga. Elég meghúzni a kuplungkart és megnyomni a rajtgép gombját. A piros lámpák felgyulladásakor a pilóta padlógázt ad (az elektronika nem engedi túlforgatni a motort), majd a zöld fény felvillanásakor elengedi a kuplungkart. Az autó önállóan elvégez egy teljes rajtszekvenciát; gyorsít, váltogat. Az első fékezés törli a programot.

Rajtszám:A csapatoknak párban kiadott számok, az előző esztendő konstruktőri sorrendje szerint. A világbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencsés 13-ast nem adják ki.

f1world

Reverse:Hátrameneti fokozat, rükverc. Biztonsági okokból minden autó rendelkezik R-fokozattal.

Safety Car:Biztonsági autó, mely rajt előtt, illetve veszély esetén felvezeti a mezőnyt, biztosítva a pályát.

f1world

Scrutineering:Angolul a technikai gépátvétel, ellenőrzés. Alapkérdés: megfelel-e az autó az előírásoknak? Az ellenőrzések az első edzés előtt, az edzések után, a kvalifikáció közben és után, illetve a verseny után történnek.

Sebességváltó:A Formula-1-es autók váltója csaknem teljesen automatizált. Egyes váltásokkor a kormány mögötti váltókarokat (jobb: fölváltás, bal: visszaváltás) működtetni kell, de a váltó nagyrészt automatikusan választ váltási szekvenciát.

Setup:Az autóbeállítások összegző angol fogalma. A kritériumokban szerepel a futómű, a szabad magasság és az aerodinamika beállításai, valamint a gumik hangolása, kiválasztása.

Shakedown:Angolul a versenyautó első tesztje, hogy "összerázódjon".

Skid Block:Az autó alatt hosszában végignyúló speciális lemez; extrém kemény műfa. 30 cm széles és 1 cm vastag, a verseny közben pedig maximum 10 százaléka használódhat el.

Sofőrcsere:Egy versenyhétvége első edzéséig az autókat vezető versenyzőket meg kell nevezni. Ezután csak kivételes esetben lehet eltérni (pl. betegség), de csak a kvalifikáció megkezdéséig.

Stewards:Független hivatalnokok, akik a verseny felügyeletével vannak megbízva. Ők büntetik a csapatokat, és/vagy sofőröket, ha technikai kihágást, vagy sportszerűtlen viselkedést észlelnek.

Szélárnyék:A hátsó szárnyak és a diffúzor mögötti, viszonylag szélszegény zóna, ahol kisebb a légellenállás. A hátsó autó így nagyobb végsebességre tehet szert, de lecsökkent aerodinamikai hatásfoka miatt rosszabb a fékhatás. A kakastaréj alatt mintegy 170 méternyi szélárnyék lehetséges.

Szeleppneumatika:Hagyományos acélrugók már alig viselnék el a 18 000-es fordulatszámokat. Ezért megbízhatóbb, túlnyomásos pneumatikus szeleprugók működnek a motorban. A sűrített levegőt palack, vagy a menetszél szolgáltatja.

Szénszál,karbon:A modern versenyautók legfőbb építőanyaga. Poliakrilnitril-szálakat lepedőkké szőnek, majd 2000 °C-on megszenesítenek. A lapokat ezután - különös tekintettel a szálirányra! - méhsejtszerkezetû lapokkal (alumínium, Nomex) felváltva egymásra helyezik, majd 135 °C-on egybesütik (lásd autokláv). Az így készült szendvics-héjszerkezet rendkívül könnyű és erős.

Szponzor:Angolul az anyagiakat biztosító reklámpartner, akinek különféle reklámfelületek állnak rendelkezésére, a versenyautókon, kamionokon, az overallokon és a sisakokon. A felület nagysága és a csapat/pilóta jelentősége határozza meg az árat.

f1world

Szuperlicensz:Formula-1 jogosítvány. Megszerzéséhez elengedhetetlen a szamárlétra-versenyeken megszerzett jó eredmények, és a Formula-1 Komisszió (FIA, csapatok, szponzorok) hozzájárulása.

Tankolás:1994 óta ismét megengedett, sőt most már kötelező. Az előírás célja, hogy a nemlétező előzéseket a boxmegállások strategizálásával valahogy pótolják.

f1world

Tanksapka:A limiter működtetésekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedél automatikusan kinyílik.

T-Car:Tartalékautó angolul.Mindössze csupán egy áll rendelkezésére minden egyes csapatnak. Az edzéseken használható, de a versenyen csak akkor vethető be, ha azt maximum két körrel a rajt után piros zászlóval megszakítják.

Telemetria:Rádióhullámos adatátvitel, mely 2002-től ismét két irányban engedélyezett. Nemcsak az autó küldi jeleit a boxba, hanem a technika kívülről is befolyásolható. Veszélyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetőség is jelezheti a tempólimitet a pilótának. A külső kontroll (motorvezérlés, differenciálállítás, keverékképzés, stb.) egyre nő, de a versenyzők nem félnek a távirányítású F1-től.

Tempólimit:Sebességhatár a boxutcában. A szabadedzéseken és kvalifikáción 60 km/h,versenyen 80 (Monacóban mindig 60). Az autók sebességét radarral mérik.A megengedett sebesség maximum 100 km/h lehet,de ez versenyenként változik.

Túlkormányzottság:A kanyarba túl nagy sebességgel érkező, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó hátsó kerekeinek vezetőereje lecsökken/megsemmisül. Ilyenkor az autó "megfarol", kitör a hátulja, s a versenyző gyakran megforog. (Vesd össze.: alulkormányzottság.)

Világbajnokság:1950-ben lett hivatalos világbajnokság az 1947-ben alapított Formula-1. 1958 óta pedig konstruktőr-titulusért is versengenek.

Winglet:Kicsi kiegészítő szárny(ak) az oldaldobozok tetején/végén, melyek a hátsó kerékről emelik el a káros örvényeket.

f1world

Yaw:Sokszor félreértelmezett szó, mely az autó menetdinamikai viselkedésében, kontrollált csúszásában/sodródásában a "keresztbefordulási faktor". Szaknyelven nem állandó fordulási ráta. Ha van elegendő yaw, az autó dinamikusabban fordul, mint egykedvűbb társai. (ejtsd: jó)

 







www.f1world.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!